U avionu 2022. godine: Avionom putovalo 820 milijuna putnika, ali na Božić 37 posto letova manje

Europljani vole letjeti avionom, a lani (2022) kada je promet putnika avionom na području Europske unije gotovo udvostručen u odnosu na prethodnu godinu najveće je povećanje zabilježeno u Irskoj, čak 256 posto, potom u Finskoj i Slovačkoj po 203 posto.

Udvostručen broj avio putnika

Istovremeno, u istoj je godini broj komercijalnih letova u EU još uvijek bio ispod broja letova ostvarenih prije pandemije u 2019. godini.

Ukupno, tijekom 2022. godine u Europskoj uniji avionom je putovalo 820 milijuna putnika što je 119 posto više nego 2021. godine kada je avio putnika bilo 374 milijuna. Najmanja povećanja zabilježena su na Cipru gdje je broj putnika avionom rastao za samo 69 posto, u Bugarskoj 74 posto i u Grčkoj 80 posto.




Rast je u Hrvatskoj bio 110 posto, niži od prosjeka EU.

Nešto manje od pola (47 posto) ukupnog prijevoza putnika avionima otpada na prijevoz izvan EU, dok se 37 posto odnosi na letove unutar EU, a 16 posto na nacionalni promet. U odnosu na prethodnu 2021. godinu udio prijevoza izvan EU povećao se za osam postotnih bodova dok se unutar EU prijevoz smanjio za jedan postotni bod, a nacionalni prijevoz niži je za sedam postotnih bodova.

Charles de Gaulle ima najviše putnika

Eurocontrol predviđa da će EU doseći razinu letova iz 2019. godine tek 2025., a riječ je o 11,1 milijun letova u godini.




Nakon 2025. godine očekuju da će rast letova prema njihovoj osnovnoj prognozi iznositi prosječno 1,6 posto godišnje zbog većih neizvjesnosti unutar sedmogodišnjeg horizonta, a riječ je većoj inflaciji, pritisku na cijene nafte, gospodarskim rizicima, ekološkim brigama i slično.

U Eurocontrolu,  organizaciji zaduženoj za nadzor europskog zračnog prostora ističu kako kapaciteti zračnih luka u Europi još uvijek ograničavaju rast, ali i da će održivost postati značajniji čimbenik s velikim utjecajem na budućnost zrakoplovnog tržišta. Kao glavne načine na koje će zrakoplovstvo postati održivije ističu evolucijska poboljšanja zrakoplova i njihovih motora, revolucionarne nove zrakoplovne tehnologije poput električnih i vodikovih zrakoplova s popratnom infrastrukturom te učinkovitije letove zahvaljujući operativnim poboljšanjima kao što su poboljšano upravljanje zračnim prometom i operacije zrakoplova te postupno povećanje upotrebe održivih zrakoplovnih goriva.

Najprometnije EU luke u 2022 nisu se mijenjale, ali su sve zabilježile porast broja putnika.


Zračna luka Paris/Charles de Gaulle prevezla je 57,5 milijuna putnika uz rast od 119 posto, Amsterdam/Schiphol 52,5 milijuna putnika uz rast od 106 posto, Madrid/Barajas 49,8 milijuna uz rast od 115 posto te Frankfurt/Main 48,8 milijuna uz rast od 97 posto,  dok je Barcelona/El Prat zabilježila 41,2 milijuna putnika uz rast od 123 posto.

Manje se leti Božićem

Zračna luka Lisabon smjestila se na 6. mjesto s 34,6 milijuna prevezenih putnika, ali je zabilježila najveći porast među prvih 10, od 184 posto, dok je zračna luka Palma de Mallorca (28,5 milijuna putnika ) pala je na 10. mjesto s povećanjem od 97 posto u usporedbi s 2021. godinom. Zračna luka Paris-Orly zabilježila je najmanji postotni porast broja prevezenih putnika u 2022. godini u usporedbi s 2021. godinom od 86 posto.

Ususret Božiću zanimljivo je istaknuti kako prema analitičkim podacima OAG Aviationa, svijet ima otprilike 77 tisuća letova za Božić, a 2022. to je bilo za 14 posto manje nego nedjelju prije Božića na što je utjecala činjenica da Ryan Air na sam blagdan nije imao niti jedan let.

Upravo Europa bilježi najveće smanjenje letova na sam Božić 25. prosinca 2022. u usporedbi s prethodnom nedjeljom i to za 37 posto, potom Južna Amerika za 28 posto, potom objedinjeni Australija i Azija za 17 posto i Sjeverna Amerika za svega 19 posto.

Avionski promet zorno pokazuje u kojim dijelovima svijeta se katolički Božić ne obilježava, pa Južnoj Aziji broj letova pada u odnosu na nedjelju ranije za 4 posto na Dalekom istoku za jedan posto.

Pročitajte još