LEDENA SLASTICA Nijemac izračunao: Za sladoled u Hrvatskoj obitelji u dva tjedna treba 500 eura

Na hrvatskoj se obali nitko više ne sjeća trokuta pizze iz pekare na Hvaru za nešto manje od 10 eura. Po principu klina koji klin izbija trokut pizze zaboravljen je zbog traumatično visoke cijene kuglice sladoleda.

Litra sladoleda u Njemačkoj 1,5 eura

Turisti iz Njemačke, inače najbrojniji gosti hrvatskog Jadrana svojim su se medijima ozbiljno požalili da ih Hrvati ovog ljeta pljačkaju s cijenom kuglice sladoleda od dva do čak pet eura, dvije su četveročlane obitelji izračunale da im za dva tjedna odmora u Hrvatskoj samo za sladoled treba 500 eura, a jedan je sladoledar u Puli proslavio svoju slastičarnicu cijenom kuglice od jedan euro pri čemu je u euforiji slavlja jeftinog sladoleda neopaženo prošlo da su jeftine kuglice dvostruko manje od skupljih.

Prema najnovijim podacima Eurostata koji se odnose na prošlu godinu u općoj sladolednoj skupoći Njemačka nosi lentu najvećeg i najjeftinijeg proizvođača sladoleda u EU. U 2022. proizveli su 620 milijuna litara sladoleda, a proizvodnja jedne litre stajala ih je prosječno 1,5 eura.




Marko Krištof, savjetnik u Fini i bivši ravnatelj Državnog zavoda za statistiku tumači da podaci Eurostata ne obuhvaćaju male proizvođače pa treba imati na umu da u veliku nacionalnu statistiku nisu uključene male slastičarne. U Hrvatskoj je proizvodnja po litri sladoleda 73 posto skuplja nego u Njemačkoj. Proizvedeno je 33 milijuna litara sladoleda uz prosječu cijenu po litri od 2,6 eura, no nije riječ o najskupljoj sladolednoj proizvodnji. Rekorderi su Austrijanci koji su prema Eurostatu lani proizveli svega 2,29 milijuna litara sladoleda uz prosječnu cijenu proizvodnje po litri od visokih sedam eura.

Proizvodna cijena sladoleda skočila 17 posto

“Moguće je da je riječ o nekim ekskluzivnim brendovima sladoleda u slučaju Austrije jer je riječ o maloj količini”, kaže Krištof.

Analizirajući podatke Eurostata Krištof ističe da je proizvodnja sladoleda u Hrvatskoj u 2022. poskupjela u odnosu na 2021. više od prosječnog poskupljenja u EU.




“U 2021. proizvodna cijena litre sladoleda u Hrvatskoj je bila 2,2 eura pa  poskupljenje u 2022. iznosi 17 posto, dok je prosječna cijena na razini EU veća za 14 posto”,  izračunao je Krištof.

Riječ je naravno o proizvođačkim cijenama koje se dok stignu do potrošača uvećaju na ‘nekoliko stanica’ jer se u njih ugrađuju troškovi logistike, transporta i u konačnici prodajna marža u trgovinama.

Najveći proizvođači sladoleda u Europskoj uniji nakon Njemačke su Francuska sa proizvodnjom od 591 milijun litara i prosječnu cijenu proizvodnje po litri od 1,9 eura te Italija koja je proizvela 571 milijun litara uz prosječnu cijenu proizvodnje od 2,3 eura.


Osim što ga proizvodi Europska unija sladoled i izvozi, a za petinu tog izvoza zaslužna je Francuska koja je izvezla 53 milijuna kilograma sladoleda u zemlje izvan Europske unije. Ukupan izvoz dosegao je 250 milijuna kilograma, ali nije premašio milijardu eura već se zaustavio na 930 milijuna eura vrijednosti. EU više sladoleda izvozi nego uvozi, jer je uvoz iz zemalja koje nisu članice EU iznosio 61 milijun kilograma u vrijednosti od 203 milijuna eura. Uvoz se u 2022. u odnosu na 2021. smanjio za 14 posto, dok je izvoz pao za samo 2 posto.

 

 

 

 

 

 

 

Pročitajte još