ZAKLJUČIO  EUROPOL Kroz samo dvije luke lani prošlo najmanje 200 tona kokaina

Kroz luke Europske unije u zajednicu 27 zemalja svake godine uđe 90 milijuna kontejnera koji sadržavaju raznu robu, a svega dva do 10 posto njih moguće je fizički pregledati što otkrivanje nedopuštene robe čini iznimno zahtjevnim poslom, ističe Europol u svojem izvješću o kriminalnim mrežama u EU lukama objavljenom u proljeće ove godine u kojem su naglasili da je korupcija glavni pokretač ilegalne trgovine preko europskih luka.

PIN kodovi kontejnera

U fokusu istraživanja bile su velike luke belgijski Antwerp, njemački Hamburg / Bremerhaven i nizozemski Rotterdam.

Luke, kao ključna infrastruktura koja olakšava prijevoz robe diljem kontinenta istovremeno su privlačne i kriminalnim mrežama koje se, ističu u Europolu koriste insajderskim podacima čija im analiza pomaže u odabiru kontejnerskih pošiljki za koje je manje vjerojatno da će biti pregledane.




Kriminalcima u tome pomažu, zaključio je Europol korumpirani službenici.

Korištenje krivo prisvojenih referentnih kodova kontejnera, odnosno prijevare s PIN kodom kontejnera u posljednje je vrijeme postalo posebno popularno među kriminalcima. Takav način rada Europol je otkrio u lukama Antwerpen i Rotterdam te su procijenili da je tako kroz te dvije luke prokrijumčareno najmanje 200 tona kokaina.

Dva su najvažnija oslonca kriminalcima zahvaljujući kojima uspijevaju u svojim naumima. Prvi je, ističe Europol u svojem izvješću korumpirani zaposlenik logističke tvrtke koji će dati referentnu šifru i vozača koji će preuzeti kontejner s referentnom šifrom, a drugi je činjenica da nije potrebno doći na prostor luke kako bi se posao obavio.




Kriminalci podmićuju lučke radnike s i do 15 posto vrijednosti tereta

U logističkim procesima koji se odvijaju u lukama sudjeluju razni akteri koji mogu biti meta za korumpiranje. Riječ je o lučkim radnicima, osoblju brodarskih tvrtki, špediterima, brodskim agentima, uvoznicima, prijevoznicima, policajcima ili carinicima, a naknade za podmićivanje mogu doseći stotine tisuća eura.

Prema Europolovu izvješću najviše naknade za podmićivanje isplaćuju se važnim karikama u izvlačenju ilegalne robe koja je stigla kontejnerom iz same luke, a to su često operateri dizalica, planeri ili zaposlenici koji omogućuju pristup informacijama putem IT sustava. – Koordinatori timova za izvlačenje ilegalne robe dobivaju između 7 i 15 posto vrijednosti nedopuštenog tereta – utvrdio je Europol naglašavajući kako kriminalne mreže uvijek traže rupe u propisima kako bi ostvarile svoje naume.

“Jedna od najučinkovitijih mjera za popunjavanje rupa/praznina u logističkom procesu je načelo pristupa podacima i podatkovnim sustavima na temelju potrebe za znanjem. Logističke tvrtke koje ograničavaju pristup referentnim kodovima kontejnera već su se pokazale kao učinkovito rješenje protiv ovog MO-a”, zaključuju u Europolu, a  u ostale preventivne mjere koje moraju poduzeti luke i akteri povezani s lukama uključuju bilježenje i sljedivost pristupa bazi podataka osjetljivim podacima, sustave upozorenja za otkrivanje nepravilnosti i pojačane provjere vjerodajnica vozača kamiona na terminalima kako bi se ojačale procedure za puštanje kontejnera.


Domišljati kriminalci

Međutim, zatvaranje jedne rupe u propisima motivirat će kriminalce da nađu drugu pa Europol u svojem izvješću ističe kako bi postrožavanje uvjeta rada u velikim lukama Europske unije kriminalne mreže moglo usmjeriti prema sekundarnim lukama s manje strogim mjerama.

Europol kao adekvatan odgovor na kriminalne aktivnosti u lukama zagovara javno privatna partnerstva odnosno tješnju suradnju agencija koje osiguravaju provođenje zakona, pravosudnih tijela i privatnih tvrtki uključenih u aktivnosti u lukama.

Takva partnerstva, tumače u Europolu mogu ponuditi priliku za razmjenu taktičkih i operativnih obavještajnih podataka, prepoznavanju ranjivosti u lučkim postupcima na europskoj razini te promicanje i provedbu sigurnosnih mjera za zatvaranje rupa u zakonu.

 

Pročitajte još