TAJNI KUPCI U AKCIJI: Prate se cijene kave i pizze, ali i koliko koštaju usluge u frizerskim salonima i kemijskim čistionicama

Zagreb, Sisak i Pula gradovi su u kojima će prelazak kune u euro pratiti tajni kupci Hrvatske udruge za zaštitu potrošača kojoj je na čelu Ana Knežević. Udruga je na natječaju Ministarstva gospodarstva dobila 111,86 tisuća kuna, a pratit će cijene 60 proizvoda i 36 usluga. Za Euro.dnevno Knežević kaže kako u proces uvođenja eura nažalost ulazimo sa slabo informiranim potrošačima.

Potrošači su loše informirani o uvođenju eura u bankama

“Većina potrošača ne zna ništa o uvođenju eura, posebno su loše informirani oko bankarskih poslova – štednje, kredita, kamata i slično i teško će se snaći u preračunavanju iz kuna u eure kada budu plaćali račune”, kaže Knežević, podsjećajući da su u Sloveniji građanima podijeljeni mali kalkulatori kad je uvođen euro što bi, smatra trebalo napraviti i u Hrvatskoj.

Kalkulatore bi, otkriva nam Knežević prema njezinim informacijama trebali dobiti građani koji nemaju pametne telefone, a za one koji ih imaju trebala bi biti napravljena aplikacija za preračunavanje valuta, no detaljnije informacije o svemu u udruzi još čekaju.




Knežević ne očekuje veliko kršenje propisa oko uvođenja eura, ali kaže kako su već sada primijetili da neke cijene nepotrebno i neosnovano rastu, a trgovci se izgovaraju da cijene rastu zbog uvođenja eura.

Tajni kupci u kolovozu su popisali i pratit će cijene namirnica koje se najčešće koriste poput kruha, mlijeka, brašna, ulje, riže, kave, krumpira, piletine i slično.

Ana Knežević: Zasad je dvojno iskazivanje cijena pravilno

Od usluga pratit će cijenu Espresso kave, miješane pizze, goveđe juhe, bankarskih naknada, frizerskih usluga te kemijskog čišćenja i slično.




Zadaća je tajnih kupaca provjeriti jesu li cijene iskazane sukladno odredbama Zakona o uvođenju eura, odnosno jesu li iskazane u kuna i eurima, je li na vidljivom mjestu prikazan fiksni tečaj konverzije, je li cijena dobro preračunata i je li cijena u eurima iskazana u dvije decimale tako da je zaokruživanje iznosa napravljeno tako da je druga decimala ostala ista ako je treća decimala manja od pet, a ako treća decimala iznosi pet ili više druga se decimala može povećati za jedan.

“Tamo gdje su cijene već u kolovozu dvostruko iskazane sve je učinjeno ispravno”, kaže Knežević.

Od 5. rujna kada nastupa obveza dvostrukog iskazivanja cijena Hrvatska udruga potrošača otvara telefonsko savjetovanje potrošača o uvođenju eura u okviru kojeg će moći dobiti sve potrebne informacije i prijaviti nepravilnosti koje zateknu, a udruga će prijave prenijeti Ministarstvu gospodarstva. Savjetovalište će raditi od ponedjeljka do petka od 14 do 16 sati.


Nisu sve županije pokrivene tajnim kupcima

Prvu objavu cijena na svojoj internetskoj stranici udruga planira u listopadu, a objavit će cijene popisane u rujnu i nastavit će s mjesečnim objavama do kraja 2023. godine do kada traje obveza dvostrukog iskazivanja cijena.

“Crnu listu nismo obvezni iskazivati, ali ako ustanovimo  da netko drastično krši zakon mi ćemo to objaviti i dokumentirati i takve prekršitelje ćemo prijaviti Državnom inspektoratu”, kaže Knežević koja smatra da Ministarstvo gospodarstva nije bilo naročito darežljivo u izdvajanju novca za projekt praćenja cijena u procesu prelaska s kune na euro.

Ističe da joj je najviše žao što nisu pokrivene sve županije već samo njih 14. “Mogli su udrugama koje su se prijavile na natječaj uz dodatno financiranje ponuditi da pokrijemo i ostale županije kako bi se cijene pratile u cijeloj zemlji”,  zaključuje Knežević.

Pročitajte još