INTERVJU TJEDNA Boris Žgomba: Ono što danas košta sedam kuna iduće bi se sezone moglo zaokružiti na jedan euro

Najveća poskupljenja i građani i analitičari očekuju za vrijeme turističke sezone. Tako i analitičari najavljuju da će inflacija u srcu sezone skočiti na 10 posto. Kako će izgledati zaokruživanje za turiste pojasnio nam je Boris Žgomba, vlasnik Uniline-a i predsjednik udruženja hrvatskih putničkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.

Kako turistički sektor dočekuje uvođenje eura?
Radi se o zahtjevnom procesu zamjene valute u kojem će najvažnije biti pozorno pratiti sve upute kako bismo precizno prilagodili sve ugovore, cjenike, softwearske programe, sve što nam je do sada bilo vezano za kunu, a riječ je o jednom zaista sveobuhvatnim i kompleksnom poslu.

Koliko će koštati taj sveobuhvatni posao?
Još uvijek nemamo formiranu procjenu jer nam nisu poznati svi tehnički elementi koje moramo ispuniti, ali treba naglasiti da će se dio troška odnositi i na radne sate ljudi koji svu tu prilagodbu moraju provesti, a to danas nije mala stavka.




Turistički je sektor dosta euriziran, hoće li vam zbog toga biti lakše prijeći na euro?
Sve naše transakcije koje se obavljaju sa stranim gostima i gospodarskim subjektima i danas se obavljaju u stranoj valuti kada naplaćujemo iz inozemstva, najveći udio u tim naplatama ima euro, a nakon eura dolar, međutim sav unutarnji platni promet je u kunama i taj dio ćemo mijenjati u eure. Dodatno, dio koji smo izvana naplaćivali u drugim valutama, primjerice dolaru bi se trebao nastaviti naplaćivati u drugim valutama. Sigurno će nam kada uvedemo euro biti jednostavnije poslovno izvještavanje jer ćemo imati manje posla oko preračunavanja tečajnih razlika i kompliciranja oko toga.




Cijene će biti veće, ali ne puno zbog konkurencije

Hoće li zbog eura doći povećanja cijena?
Veći dio naših cijena je već izražen u eurima i kako sam rekao naplaćuje se u eurima i tu zbog uvođenja eura ne bi trebalo biti poskupljenja, međutim u cijenama turističkih usluga i proizvoda koji se naplaćuju u kunama, od sladoleda, preko izleta, ulaznica, i ostalog će vjerujem doći do poskupljenja zbog zaokruživanja, pa bi ono što ove sezone košta 7 kuna iduće sezone moglo koštati 7,5 kuna da bi cijena bila jedan euro. Međutim, neće doći do većeg odstupanja cijena jer moramo biti konkurentni Italiji, Španjolskoj, Grčkoj.

Kakav učinak očekujete od uvođenja eura na našu konkurentnost?
Naša će konkurentnost biti kristalno jasna, sve će biti u eurima i lakše usporedivo. Cijene će se do kraja ogoliti. Mi nismo pretežno skuplji kao destinacija ali gosti koji inače plaćaju u eurima kod kuće sada će transparentnije moći vidjeti što se na kojoj destinaciji može kupiti za 5 eura. Oni koji inače ne koriste euro kod kuće primjerice Japanci ili Amerikanci će Hrvatsku moći lakše uspoređivati i ostalim destinacijama u eurozoni, a i nestat će problemi koje smo do sada imali s nepoštenim tečajevima po kojima su neke mjenjačnice mijenjale eure za kune.

Imate li već neke projekcije kako bi uvođenje eura moglo utjecati na potrošnju turista, hoće li trošiti više ili manje?
– Teško je to sada predvidjeti za iduću sezonu s obzirom na sve ostale poremećaje na tržištu i aktualnu inflaciju.


Ovogodišnji Uskrs je zbog inflacije opisan kao nikad skuplji, kakav je bio turistički?
Uskrs je uvijek predvorje turističke sezone i ovaj je bio jako dobar zahvaljujući čemu očekujemo kvalitetniji početak sezone u odnosu na lanjsku. Sada nam ide razdoblje kada turisti iz Italije i Slovenije imaju praznike, vjerujemo da će biti dobra sezona.

Analitičari RBA su upozorili da bi inflacija mogla doći na 10 posto, kako će se to odraziti na sezonu?
Puno stručniji od mene za tu tematiku se ne usuđuju davati prognoze, ali ja se ne bih iznenadio da se to očekivanje ispuni. U nekim proizvodima je možda već 10 posto i više, riječ je o globalnom problemu. Ne očekujemo nekontrolirani rast cijena, ali ne očekujemo niti da tog rasta neće biti.

Nijemci bi ovo ljeto mogli trošiti manje

Što možemo očekivati od njemačke potrošnje na hrvatskom Jadranu ove sezone s obzirom na to da je njihova inflacija 7,4 posto?
To je pitanje koje nas sve zabrinjava jer su njemački gosti izrazito pedantni, oni planiraju u futuru, štede za ljetovanje i ako je njemački gost uštedio tisuću eura onda će potrošiti tisuću eura.  Međutim, kako im je sve poskupjelo kod kuće moguće je da će mu trebati 200 eura više za režije i hranu pa će uzeti iz štednje za ljetovanje u kojoj će ostati 800 eura, a kad dođe na ljetovanje za taj novac će moći kupiti ono što ga je lani koštalo 600 eura, ali njemački gost najvjerojatnije neće potrošiti više nego što je planirao nego će si priuštiti manje. Mentalitet je jako važan za procjenu turističke potrošnje.

Istovremeno vam rastu i troškovi, kakvu dobit od sezone očekujete u tim uvjetima?
Cijene povisuju svi jer je okruženje sada takvo, pa rastu i cijene za gosta, ali neće biti moguće sav teret poskupljenja prebaciti na gosta, nešto će se morati podnijeti i manjom dobiti. To je jedna spirala u kojoj smo sada. Posljednje dvije godine smo poslovali u izvanrednim okolnostima, 2020. smo imali nešto turizma koji nitko nije očekivao, lani su nam se ostvarila nadanja i ova godina je trebala biti godina potpunog oporavka no došao nam je rat u Ukrajini i inflacija u svijetu.

Je li onda turistički sektor životari, živ je ili je sasvim živahan?
Da se izrazim u tim terminima, 2020 je bio gotovo mrtav, samo smo nešto malo disali i životarili na potporama, lani je puno toga u turizmu oživjelo ali nismo uspjeli zaliječiti rane iz 2020. Bez obzira na državne potpore bez kojih nas ne bi više bilo svi mi vučemo i gubitke iz zdanje dvije godine i ova nam je godina trebala početi vraćati te gubitke, a sada je to zbog inflacije sve neizvjesno.

Iako se sada o tome manje govori Covid 19 nije nestao i još uvijek ga držimo kao faktor rizika za turizam. Uz to rent – a – car industrija ima problema u dolaženju do automobila, a moglo bi biti i teže jer evo Ukrajina je najveći svjetski proizvođač neona plina za lasere koji se koriste u proizvodnji čipova s čijom nabavom već ima niz problema, ali u Ukrajini se proizvode i žice za automobile pa opet problemi.

Na izmaku sezone, početkom rujna morat će se početi s dvostrukim iskazivanjem cijena, kako se pripremate za to?  

Naravno kao i svi u gospodarskom sektoru u Hrvatskoj, tako se i u turističkom sektoru uvode promjene prilikom uvođenja eura poput prilagodbe informacijskog sustava, programa, financijskih izvještaja i ostalog. No ipak, ne očekujemo veće probleme iz razloga što je veći dio cijena u turističkom sektoru već dvojno izražen.

Pročitajte još