EUROPSKI TJEDAN MOBILNOSTI Automobilom se napravi najviše kilometara, Hrvati ne vole ni vlak ni javni prijevoz

Osobni automobil nije osobito dominantan kao prijevozno sredstvo u Hrvatskoj, budući da je udio putničkih kilometara prijeđenih automobilom iznosio 63 posto, u usporedbi s prosjekom EU od 79,7 posto, pokazuju podaci Eurostata za 2021. godinu objavljeni u povodu Europskog tjedna mobilnosti koji se svake godine obilježava od 16. do 22. rujna.

Hrvati imaju najveći broj prijeđenih kilometara avionom

Grad Zagreb ove je godine uz portugalsku Bragu i bugarsku Sofiju nominiran kao jedan od finalista za nagradu koja se dodjeljuje za aktivnosti provedene prošle godine, kada je tema tjedna bila ‘Bolja povezanost’. Pobjednikom je ove godine proglašen grad Braga sa sjevera Portugala, a Zagreb je nagradu već jednom osvojio 2012. godine.




Ususret dodjeli nagrade 23. rujna, u belgijskom Gentu Eurostatovi podaci o Hrvatskoj u kontekstu Europske unije otkrivaju neke prometne zanimljivosti.

Upravo je Hrvatska 2021. godine imala najveći udio putničkih kilometara prijeđenih zrakom, čak 25,4 posto, a slijede je Bugarska sa 16,3 posto i Španjolska sa 13,1 posto. Hrvatska je isplivala na vrh i po udjelu putničkih kilometara prijeđenih morem, kojih je bilo 2,7 posto, a slijede je Grčka sa 1,6 posto i Estonija sa 1,5 posto.

Na razini EU, zračni prijevoz u ukupnom broju prijeđenih putničkih kilometara zauzima 7,3 posto, a autobusi i trolejbusi 7,1 posto.




Eurostat u podacima koji objedinjuju proteklo desetljeće bilježi promjene u udjelu korištenja prijevoznih sredstava. Naime, sve do 2019. godine udio putničkih kilometara prijeđenih automobilom iznosio je na razini EU 73,1 posto, no pandemija korona virusa to je promijenila 2020. godine, kada se zbog ograničenja s ciljem suzbijanja širenja korone udio značajno povećao na 81,9 posto.

Ne volimo javni prijevoz

Međutim, statistika je varljiva. Analiza Eurostata objašnjava kako se građani EU 2020. nisu zbog pandemije više vozili automobilima nego su se manje vozili drugim vidovima prijevoza, a posebno je značajan bio pad zračnog prometa. Iako je udio putničkih kilometara u 2020. narastao u apsolutnim brojevima, riječ je o padu od 746 milijuna kilometara, s 4278 milijarde putničkih kilometara u 2019. na 3541 milijardu u 2020. godini.

Među članicama EU u 2021. godini najviše su putničkih kilometara automobilom prešli građani Litve, čak 91,7 posto, a slijede ih Nizozemci sa 85,4 posto i Finci sa 85,2 posto. Nijemci su četvrti sa 84,5 posto.


U razdoblju od deset godina, od 2011. do 2021., korištenje javnih prijevoznih sredstava, poput vlakova, autobusa i trolejbusa, bilježi pad.

Dok je 2011. udio kilometara prijeđenih autobusima i trolejbusima bio 9 posto, on je u 2021. godini pao na 7,1 posto, a udio kilometara prijeđenih vlakovima sa 6,6 posto u deset je godina pao na 5,6 posto. Najveći udio korisnika autobusa i trolejbusa imali su na Malti 13,3 posto, a slijede Mađarska sa 12,8 posto i Irska sa 12,4 posto. U Hrvatskoj je riječ o 6,6 posto putničkih kilometara prijeđenih javnim prijevozom.

Najviše putničkih kilometara vlakom prešli su Austrijanci 8,6 posto, potom Francuzi 8,3 posto i Nizozemci 8 posto, dok je u Hrvatskoj riječ o svega 1,5 posto.

Za obilježavanje ovogodišnjeg Europskog tjedna mobilnosti registriralo se 2,678 gradova iz 43 države, pa promoviranje novih oblika prijevoza s ciljem da on bude održiv u kontekstu klimatskih promjena obuhvaća širu zajednicu europskih zemalja od Europske unije. Zanimljivo je istaknuti da tjedan europske mobilnosti obilježavaju i Argentina, Ecuador, Japan i Meksiko.

Pročitajte još