RASPRODANO Cijene avionskih karata odletjele u nebo, ali i potražnja. Svi žele putovati i ne pitaju koliko košta!

Cijene im rastu značajno brže od prosječne inflacije u eurozoni, ali potražnja za njima ne jenjava, rasprodaju se sve brže i traženije su konkurentskih oblika putovanja. Riječ je o avionskim kartama koje su za sva putovanja u njihovoj ponudi poskupjele prosječno 30 posto – kaže Gabrijela Koščica, vlasnica i direktorica agencije Idea putovanja objašnjavajući kako u svim flotama aviokompanija nedostaje aviona jer proizvodnja naručenih kasni, a na svim aerodromima kronično nedostaje radnika.

Manje letova, skuplja karta

Zato je manje letova za kojima je potražnja sve veća, a uz skuplje gorivo putna karta ne može biti jeftinija.

“Ali može biti povoljnija od autobusne što u mnogim slučajevima i jest pa danas svjedočimo situaciji koja je potpuno drugačija od one prije korone 2019. godine. Ljudi danas sve više traže avio polaske jer ni autobusi više nisu jeftini. Prvo zato što nema dovoljno ni autobusa, a potom nema ni dovoljno vozača i dizel gorivo je skupo, pa ako treba putovati do recimo Pariza, avion je više tražen jer autobus ispadne skuplji”, tumači Koščica nove trendove u putovanjima koja su tri godine nakon korona krize ponovno cvjetajući biznis.




Globalno, za ovu se godinu očekuje rast zrakoplovnog biznisa od 9,7 posto u odnosu a 2022. godinu, koji bi trebao donijeti prihod veći od 803 milijarde dolara te tako prvi put nakon 2019. premašiti 800 milijardi i približiti se rezultatu iz 2019. od 838 milijardi dolara.

Njemačka aviokompanija Lufthansa koja uključuje Eurowings i Swiss odlično ilustrira dobre okolnosti koje su ih zadesile.

Nedavno su izvijestili o dobiti od 1,1 milijardu eura koju su ostvarili u drugom tromjesečju ove godine što je porast od 177 posto u odnosu na isto razdoblje lani i rekord kompanije, prenio je Financial Times. Lufthansa će, planiraju, dodatno povećati prosječan prihod po putniku i po milji koji je lani oborio rekord, no u prvih šest mjeseci 2023. prevezli su 55 milijuna putnika, za jednu trećinu više nego u prvih šest mjeseci 2022, ali ipak manje nego 2019. zbog nedostataka osoblja u sektoru.




Lufthansa očekuje rekordnu poslovnu godinu

U ostatku godine karte će ostati skupe, a potražnja za putovanjima velika – procijenili su u Lufthansi koja ove godine očekuje jedan od tri najbolja poslovna rezultata u povijesti grupe. Zato mjesečno zapošljavaju po tisuću novih ljudi.

Financial Times u analizi zaključuje  kako je snažna potražnja u kombinaciji s ograničenjima ponude omogućila zračnim prijevoznicima da naplaćuju više cijene, pri čemu rastuća prosječna cijena karata premašuje inflaciju. Lufthansa je u pandemiji strahovala za svoj opstanak, država joj je posudila 9 milijardi eura koje su u međuvremenu vratili državnom proračunu.

Iz perspektive organizatora putovanja iz Hrvatske na većinu europskih i niz svjetskih destinacija Koščica iz Idea putovanja kaže da je najviše poskupio Turkish Airlines.


“U koroni smo avionsku kartu za Istanbul prodavali za 29 eura, a sada je 159 eura, pri čemu na obje cijene treba dodati pristojbe od 151 euro”, kaže Koščica. Uspoređivala je cijene Croatia Airlinesa i Ryan Aira za irski Dublin i dodavanjem komada prtljage od 23 kilograma na kartu za Ryan Air kaže da je dobila jednak iznos.

“Nama je kao agenciji aktualna  situacija vrlo povoljna. Manjak ponude i viša cijena motiviraju ljude na ranije rezerviranje putovanja pa sada imao zatvorena putovanja mjesec dana prije polaska i nema potrebe za last minute prodajom. Čak i oni koji ranije nisu putovali s agencijama sada nalaze svoj interes u našoj ponudi jer ih u samostalnoj potrazi za kartama one nerijetko koštaju jednako kao cijeli aranžman sa smještajem kod nas”,  kaže Koščica zadovoljna jer im se politika zakupljivanja karata, a i smještaja godinu dana unaprijed danas isplaćuje iako u jeku korona krize kada su ih zakupljivali po jako niskim cijenama nisu znali hoće li to biti poslovni pogodak ili fatalni promašaj.

Putovanja za Japan, New York, Dubai i Jordan rasprodana

Putovanja se sve brže i rasprodaju pa je Japan rasprodan za Novu godinu i Uskrs, popunjena su putovanja za New York, Dubai i Jordan, u Rimu je bitka za rezervaciju smještaja jer su ga Amerikanci rezervirali za godinu i pol dana unaprijed, u Barceloni je napeto jer se ulaznice sa sve lokalitete koje su se još prije mjesec dana mogle kupiti na licu mjesta sada moraju kupovati mjesec dana unaprijed, dok bi se avionska karta koja sada košta 150 eura rasprodala i za duplu cijenu.

Nešto prije našeg razgovora vodič iz Rumunjske je javio da se na ulazak u dvorac grofa Drakule čeka u koloni automobila dugoj pet kilometara, dok su za London uz uključen obilazak studija gdje je sniman Harry Potter upravo poslali 62 putnika. Putovanja za britansku prijestolnicu popune se i šest mjeseci prije puta.

“Promet nam se udvostručio u odnosu na 2019. iako su cijene smještaja ponegdje, kao u Italiji narasle i po 50 posto”, kaže Koščica. Prema sudskom registru njezina Idea putovanja tijekom 2022. su ostvarila 39 milijuna kuna prihoda (5,17 milijuna eura) uz 1,3 milijuna kuna dobiti (172,5 tisuća eura) do je još godinu ranije (2021. ) prihod bio svega 11, 6 milijuna kuna, a dobit 252 tisuće kuna.

Neke od većih domaćih agencija koje organiziraju putovanja iz Hrvatske na razne destinacije protekle su godine sudeći prema rezultatima poslovanja predanim Fini također odlično poslovale.

Global travel je 2022. ostvario 21,53 milijuna kuna prihoda (2,8 milijuna eura) uz dobit od 1,9 milijuna kuna (252,1 tisuća eura) u usporedbi s 2021. godinom kad je prihod iznosio 2,7 milijuna kuna, a dobit svega 42 tisuće. Mondo Travel u 2022. godini bilježi 43,96 milijuna kuna prihoda (5,83 milijuna eura) te 1,83 milijuna kuna dobiti (243,1 tisuću eura).

Pročitajte još