RASLE CIJENE RIBE PA I KRUHA Košarica od 103 proizvoda u mjesec dana poskupjela 14 eura, odnosno oko 100 kuna

Državni zavod za statistiku objavio je i za siječanj statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“, koje provodi u suradnji s Ministarstvom gospodarstva od rujna prošle godine.

Od 800 proizvoda pojeftinilo njih 28

Najveći rast cijena u siječnju na mjesečnoj razini bio je kod riba i ribljih proizvoda, a od rujna najviše je porasla cijena jaja.

Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosila je 944,77 eura (7.118,29 kuna), u prosincu 947,43 eura (7.138,35 kuna), a u siječnju 2023. vrijednost košarice iznosila 958,31 eura (7.220,37 kuna). Odnosno od rujna do siječnja, vrijednost košarice povećana je za gotovo 14 eura odnosno 100 kuna. Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice, prosječne cijene u siječnju 2023. u odnosu na prosinac 2022. godine povećane su za 1,1%, a u odnosu na rujan za 1,4%.




Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja. Rezultati praćenja cijena ukupne košarice u siječnju 2023., uspoređujući ih s podacima iz prosinca 2022. godine pokazuju da je kod 28 proizvoda i 1 usluge iz košarice proizvoda, cijena snižena u odnosu na prosinac.

S druge strane cijena primjerice hrenovki bez dodataka, šećer, laboratorijske pretrage-kompletna krvna slika, dopunsko zdravstveno osiguranje te naknada za vođenje tekućeg računa nije se mijenjala u odnosu na prosinac.

Najveći rast cijena zabilježen na kokošjim jajima

Kod svih ostalih proizvoda zabilježen je rast cijena u siječnju 2023. u odnosu na prosinac 2022., a najveći porast je bio ribe i ribljih proizvoda, za 2,9 posto. Pa je tako primjerice cijena  filea smrznutog oslića porasla za 3,7%, tune u konzervi bez dodataka za 2,8% i sardine u ulju bez dodataka za 0,1%.




Cijena prirodnog meda porasla je za 4,6%, džema za 4%, cijena majoneze u vrećici za 2,7%, cijena čipsa u vrećici za 2,5%, cijena napolitanki za 2,2%, cijena mliječne čokolade bez dodataka za 1,7%, cijena dječje instant hrane za 0,9%. Cijena margarina povećana je za 2,9% te maslaca za 1,7%.

Porasla je i cijena kruha- miješanog za 3 posto, bijelog za 2,2 posto, tjestenine za 1,7 posto…

Jaja su od rujna zasigurno imala najveći rast cijena. Povećana je cijena kokošjih jaja u siječnju u odnosu na prosinac bila je veća za 2,3%, a u odnosu na rujan ukupno je povećana je za 26,1%,  sa 2,32 eura (17,46 kuna) u rujnu na 2,92 eura (22,02 kune) u siječnju. Cijena polutvrdog sira bila je veća za 2,4% i jogurta običnog u čašici za 0,9% .


Cijena mesa i mesnih proizvoda bila je veća za 1,4% (mortadela za 4,1%, teleća rebra za 4,1%, pašteta za 3,7%, čajna kobasica a 3,6%,  šunka u ovitku za 2,2%). Cijene proizvoda za čišćenje i održavanje u kućanstvu u siječnju u odnosu na prosinac porasle su za 1,2%, najviše deterdžent za strojno pranje rublja za 1,3%.

Kava u kafiću skuplja za gotovo 5 posto

Cijene proizvoda u ugostiteljstvu bile su veće za 2,6 posto. Primjerice, cijena šalice kave espresso za 4,7%, porcija juhe za 3,8%, srednje pizze za 3,4%, voćni sok 2 dl za 3,2%, porcija bečkog odreska s prilogom za 2,1%.


Cijena  mrkve bila je veća za 24,8%, krumpira za 8,5%, rajčice za 8,7%, crvenog luka za 2,9%, konzerviranih krastavaca za 2,8%. No, pala je cijena tikvica za 13%, slatkog zelja za 10,2%, kelja za 8,2%, brokule za 1,7%, što je ublažilo mjesečni rast cijena skupine povrće koji iznosi 0,4%. Voće je u siječnju imalo najveći pad cijena u odnosu na prosinac i to za 4,8% (u tome: najviše je pala cijena naranči, za 12,0%, limuna za 6,6% i jabuka za 2,5%).


Skupina proizvoda za osobnu higijenu i njegu također je imala pad cijena u siječnju u odnosu na prosinac u košarici za 1%, a najveći je zabilježen kod cijene šampona za kosu za 2,7%, gela za tuširanje za 2,5%, tekućeg sapuna za 2,1% te paste za zube za 1,5%.

Treniranje u teretani 5 posto skuplje

U skupini alkoholnih pića cijene su u trgovini porasle kod bijelog vina za 2,2% i cijene svijetlog piva u boci za 0,9% a kod bezalkoholnog pića cijena prirodne negazirana vode u plastičnoj boci za 2,1%, mineralne gazirane vode u plastičnoj boci za 1,4% te prirodnog voćnog soka za 1,3%.

Od ostalih usluga najveći rast cijena, koji se prati, zabilježen je u kod cijena mjesečne članarine teretane, za 5 posto , muškog šišanja bez pranja kose za 3,6%, cijena ulaznica za bazen za 3 %, cijena ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom za 2,8%, kemijsko čišćenje hlača za 2,7%, cijena godišnjeg servisa plinskog bojlera za 2,4%, usluga pedikera za 2,3%.

Usluga čišćenja zubnoga kamenca porasla je za 3,3% te sirup za ublažavanje kašlja za odrasle za 1,8%.

Pročitajte još