INFLACIJA UGROŽAVA TRADICIONALNI SHOPPING Trgovci se boje da će ovo biti najgori Božić za shopping, ništa bolje neće proći ni Crni petak?

Europski su trgovci u strahu. Boje je, povjerili su Reutersu da bi Božić pred nama mogao biti najgori po potrošnji u posljednjem desetljeću zato što potrošači štede, a troškovi poslovanja rastu nagrizajući zaradu.

Nijemci očekuju rekordan pad potrošnje

Zbog dvoznamenkaste inflacije u eurozoni koja im je pojela kupovnu moć očekuje se da će kućanstva trošiti manje u blagdanskom razdoblju kako na darove tako i na druženje.

Uzmemo li njemačko tržište kao svojevrsni pokazatelj stanja eurozone situacija je alarmantna.  HDE, njemačko maloprodajno udruženje za ovu godinu predviđa najveći pad božićne potrošnje od 2007. godine zbog inflacije koja je u listopadu premašila rekord ne oboren 70 godina. Od studenog do prosinca očekuje se realan pad njemačke maloprodaje za 4 posto.




Kriza  u kojoj se Europa nalazi mogla bi dovesti do spajanja Crnog petka (Black Friday) ‘praznika svih šopingholičara’ u kojem se traže  najbolji popust koji idu i do 70 posto i blagdanske potrošnje, posebno kad su darovi u pitanju.

Samo 4,3 posto Francuza kupuje na Crnom petku

Ove godine Crni petak pada na 25. Studeni, u pravilu četvrtog petka u studenom nakon četvrtog četvrtka kada se u SAD-u obilježava Dan zahvalnosti.

Povijesno Amerikanci zahvaljuju na plodovima zemlje i žetvi. Crni petak međutim odavno više nije događaj za samo jedan dan već bi se Studeni mogao prozvati Crnim mjesecom budući da popusti počinju već iza blagdana Svih svetih.




U eurozoni prema podacima statističkog centra Statista Crni petak najpopularniji je upravo u Njemačkoj. Nijemci su naime prvi iza građana SAD-a (21,9 posto) po pretraživanju informacija o Crnom petku na internetu jer s udjelom od 12,9 posto svih pretraživanja nadmašuju čak i Britance koji drže 10,3 posto udjela, potom među građanima eurozone slijede Španjolci sa 6,3 posto udjela u svim pretraživanjima, dok Francuzi drže skroman udio od 4,3 posto zadržavajući poziciju Europljana koji se najviše odupiru amerikanizaciji.

Prema istraživanju tržišta koju je u Njemačkoj provela tvrtka Appinio, Black Friday.de anketirajući 1000 ljudi u dobi od 16 do 65 godina, njih 72 posto planira kupovati na Crni petak te potrošiti između 100 i 200 eura, a čak 87 posto ih odgađa kupnju čekajući Crni petak. Polovica anketiranih je izjavilo da trenutačno više pozornosti pridaju posebnim ponudama i akcijama.

Cyber ponedjeljak još nije prepoznat

Na vrhu popisa želja kupaca za Crni petak ove su godine proizvodi u kategorijama tehnologije/elektronike (73 posto), mode (46 posto), namještaja i sportske opreme (obje 28 posto).


Većina ispitanika, njih 67 posto, željela bi na Crni petak samo loviti povoljne cijene na internetu. Najmanje 33 posto planira posjetiti i fizičke trgovine u trgovačkim centrima i gradskim središtima.

Stajanje u redovima pred trgovinama i stampedo kupaca u lovu na velika sniženja upravo zbog rasta online potrošnje sve je manje popularno i u SAD-u, odnosno Black Friday se sve više seli na internet no još uvijek je potrošačima prepoznatljiviji od internetske prodajne inačice nazvane Cyber Monday, odnosno Cyber ponedjeljak, koji slijedi nakon vikenda iza Crnog petka i tijekom tog dana se  se nude popusti na internetu.

I dok je Crni petak prepoznaje 100 posto europskih potrošača Cyber ponedjeljak još uvijek nije ušao u svijest svima. Od građana eurozone prepoznaje ga 80 posto Nijemaca, 64 posto Belgijanaca, 85 posto Španjolaca, 75 posto Talijana.

Pročitajte još