EURO I OSIGURANJE: Police osiguranja automobila mogle bi poskupjeti ne zbog eura, već rasta cijena materijala i usluga

Do pred kraj veljače raspravljali smo o izazovima zamjene kune eurom u uvjetima postpandemijske inflacije, no nažalost kontekst se izmijenio i sada Hrvatska u svoj sustav plaćanja uvodi euro u zapravo ratnom stanju za Europu.

Među industrijama koje se intenzivno pripremaju na promjenu valute poslovanja uz turističku kao brže i lakše prilagodljiva slovi financijska industrija u koju se ubraja i biznis osiguranja. Na hrvatsko je osiguravateljsko tržište nedavno, kupnjom OTP osiguranja, zakoračila francuska Groupama Grupa, veliki eurospki osiguratelj sa stoljetnom tradicijom, a u Hrvatskoj trenutačno manji tržišni igrač s velikim ambicijama i planom razvoja.  Groupama Grupa inače posluje u 11 zemalja i ima 13 milijuna osiguranika.

Automobile osiguravamo u kunama, životne police u eurima

Monika Brzović članica uprave Gorupama osiguranja u Hrvatskoj tumači kako su police osiguranja u kategoriji osiguranja života uglavnom već vezane za euro dok su police neživotnih osiguranja poput onih za obvezno auto osiguranje, kasko osiguranje ili razne imovinske police uglavnom u kunama.




– U osiguranju života se ne očekuje rast cijene police, dok je u neživotnim osiguranjima rast cijena moguć, ali ne zbog uvođenja eura već zato što poskupljuju cijene usluga, što znači da izvršavanje raznih radova po polici osiguranja bilo da je riječ o popravku automobila ili sanaciji štete u stanu poskupljuje jer poskupljuje rad ljudi i materijal te to može poskupjeti i premiju – objašnjava Brzović zašto moguća poskupljenja u osiguravateljskoj branši neće biti povezana s uvođenjem eura. Naime, osiguravatelji u procesu obrade i sanacije osiguranih šteta ovise o drugim pružateljima usluga poput auto servisera, građevinara, pružatelja usluga vuče i slično, pa dugoročni inflatorni pritisak u tim djelatnostima može dovesti do prelijevanja poskupljenja na police osiguranja.

Neživotna osiguranja čine 80 posto svih osiguravajućih polica, a životna 20 posto. Police životnih osiguranja eurizirane su, što znači da se mjesečna premija plaća u protuvrijednosti originalnog iznosa u eurima ponajviše zato što su hrvatski građani privrženi stranoj valuti još od vremena visokih stopa inflacije u 80 – tim godinama prošlog stoljeća, dok su u neživotnim osiguranjima police uglavnom kunske i one će biti preračunate u euro prema fiksnom tečaju konverzije uz poštivanje pravila zaokruživanja te će godinu dana svi iznosi na polici biti dvostruko prikazani.

Osiguravajućim kućama trošak će stvoriti prilagodba informatičkih sustava euru

Tumačeći precizno, u Groupama osiguranju ističu kako direktni trošak konverzije prema primjeru usporedivih zemalja Slovenije i Slovačke nije značajno utjecao na cijenu proizvoda nakon uvođenja eura, pa se ni u Hrvatskoj ne očekuje značajniji utjecaj na rast cijena osiguravateljskih proizvoda zbog prelaska na euro.




– Prema sadašnjim predviđanjima pretpostavlja se eventualno povećanje općih cijena i usluga uslijed uvođenja eura maksimalno 0,5 postotnih bodova – smatraju  u Groupama osiguranju.

Najveći će trošak, kako tumače ipak biti prilagodba informatičkih rješenja jer će se morati dorađivati aplikacije koje se koriste kako bi se cijene mogle dvostruko prikazivati. U Groupami kažu kako oni tek razvijaju novi informatički sustav koji će obuhvatiti i prilagodbu na euro jer su tek ušli na tržište pa neće biti značajno pogođeni dodatnim troškovima. No za velike osiguravajuće sustave prilagodba će biti kompleksna. Osim prilagodbe sustava potrebno je obrazovati zaposlenike o tome kako će pristupati klijentima i njih informirati o promjenama.

 


 

Pročitajte još