Internet shopping: Hrvatska ima veći udio online kupaca od Italije, a najviše zaostaje istočna Europa

Nisu svi u Europi jednako skloni online kupnji, a razlike čak nisu niti zanemarive, pokazuje izvješće organizacije E-commerce Europe za 2023. godinu. Riječ je o organizaciji koja okuplja više od 150 tisuća kompanija koje prodaju robu i usluge online potrošačima u Europi. Naime, na pojedinim je tržištima još uvijek više korisnika interneta nego što je internetskih potrošača pa postoji prostor za napredak.

Samo 79 posto Albanaca koristi internet

Najveći napredak za online trgovinu moguć je na prostoru istočne  i južne Europe. U istočnoj Europi internetom se u 2022. godini koristilo 88 posto građana, no putem interneta je kupovalo samo njih 48 posto, dok u južnoj Europi stanje nešto bolje, korisnika interneta je bilo 89 posto, a kupaca putem interneta 64 posto.

U online šopingu vodeća je Zapadna Europa ostvaruje 67 posto ukupnog trgovačkog prometa na internetu, a iza nje je južna Europa s udjelom od 16 posto, potom središnja Europa s udjelom od 8 posto, pa Sjeverna sa 7 posto i konačno istočna Europa sa svega dva posto udjela.  Zapadna Europa tako ima i najveći takozvani E-BDP koji iznosi 5,2 posto.




U Zapadnoj Europi naime, 95 posto ljudi koristi internet, a čak njih 87 posto kupuje putem interneta. Zanimljivo je da Italija ima svega 57 posto internetskih kupaca, ali i jedan od nižih udjela korisnika interneta, svega 86 posto. Najniži udio je 79 posto, u Albaniji.

E-commerce je zabilježio i podatak za Hrvatsku prema kojem internet koristi 83 posto ljudi, ali online kupnju prakticira njih 68 posto što Hrvatsku smješta među tržišta s potencijalom za napredak. Hrvati su bolji od prosjeka jer prema istraživanju E-commercea, u prosjeku 62 posto potrošača u EU koristilo je tijekom 2022 godine online kanale za kupnju. Čak 83 posto hrvatskih potrošača kupuje putem interneta od domaćih prodavača, 35 posto od prodavača iz drugih EU država, tek 19 posto od prodavača izvan EU.

U Nizozemskoj više od 90 posto ljudi prakticira online kupnju

Najviše internetskih kupaca ima Ujedinjeno kraljevstvo, čak 95 posto, a u europskoj uniji Nizozemska gdje ih je 92 posto.




Najviše prostora za napredak online trgovine prema izvješću imaju tržišta Grčke, Portugala ili Poljske. No, analitičari u izvješću navode kako je prihod koji se ostvaruje putem e trgovine i rast toga prihoda ključni pokazatelj zdravlja i rasta e- trgovine u Europi.

Nakon godina nekoliko godina kontinuiranog rasta sve do vrijednosti od 646,9 milijardi američkih dolara vrijednosti, tržište e- trgovine u 2022. godini  doživjelo je pad na 566,78 milijardi američkih dolara, a za ovu (2023) godinu se očekuje oporavak na vrijednost od 631,87 milijardi američkih dolara dok bi 2024 s vrijednošću od 716,35 milijardi dolara trebao biti oboren rekord.

Distribucija udjela prihoda od e-trgovine po tvrtkama u raznim europskim zemljama u 2022. nudi prozor u konkurentsko okruženje obilježeno različitim stupnjevima prodora na tržište. Ističe se Irska s udjelom od 33 posti, a slijede Češka s 30 posto i Belgija s 29 posto. Luksemburg i Švedska imaju udio od 26 posto, dok je Danska malo iza s 24 posto i Slovačka s 23 posto.


Grupa zemalja – Norveška, Nizozemska, Španjolska i Mađarska – sve imaju 20 posto udjela, naglašavajući ravnomjernije raspoređeno okruženje e-trgovine u tim zemljama, a također sugerirajući mogućnosti za rast i ulazak na tržište diljem Europe.

Pročitajte još