UČENJE VOŽNJE Autoškole u Hrvatskoj nisu poskupjele, ali su u Portugalu gotovo upola jeftinije

U Hrvatskoj izgleda koješta može dramatično poskupjeti, ali učenje vožnje i polaganje vozačkog ispita ne može. Cijene tečajeva vožnje, ispita, dozvola i tehničkih pregleda vozila u Europskoj uniji (EU) porasle su u 2022. godini prema podacima Eurostata za  za 4,8% u usporedbi s prethodnom godinom.

U usporedbi s drugim poskupljenjima autoškole nisu poskupjele mnogo, no u Hrvatskoj su poskupjele i manje, tek marginalno za 0,2 posto.

Digitalna vozačka dozvola

Među zemljama EU-a, Češka, Bugarska, Italija, Litva i Poljska su prijavile najveća godišnja prosječna poskupljenja u 2022. godini. U Češkoj su cijene rasle 19,6 posto, u Bugarskoj 18 posto, Italiji 13,3 posto, Latviji 11,2 posto i Poljskoj 11,1 posto. S druge strane, Cipar je bio jedina zemlja članica s negativnom vrijednosti, dok su Hrvatska, Grčka i Irska zabilježile najniže pozitivne stope.




Eurostat je ove podatke objavio istovremeno dok Europska komisija predstavlja sveobuhvatan paket mjera za poboljšanje sigurnosti u prometu što uključuje i uvođenje digitalne vozačke dozvole koja će vrijediti u svim zemljama EU-a te bolje prekogranično provođenje propisa o cestovnom prometu. Naime, digitalna vozačka dozvola međusobno bi se priznavala među članicama EU, a zamjena ili njezino produljenje obavljali bi se online.

Ideja novopredložene europske regulative podrazumijeva i mogućnost učenja vožnje i polaganja vozačkog ispita u različitim članicama EU što će, bude li prihvaćeno omogućiti hrvatskim autoškolama da svoje usluge ponude građanima drugih članica EU. Usvoji li se nova regulativa uspoređivanje učenja i polaganja vožnje u raznim zemljama EU moglo bi postati sve popularnije. Specijalizirani portal Confused.com redovito donosi usporedbe za mlade vozače, a u posljednjem osvježavanju podataka u veljači 2023. Hrvatska se kad je riječ o učenju vožnje ničim ne ističe.

Teoriju najteže položiti u Finskoj

Estonija je zauzela prvo mjesto na listi zemalja najboljih za mlade vozače uz procjenu da je sa cijenom vozačkog ispita od 65,8 eura te pristojbi od 26 eura uz svega 26 točnih odgovora potrebnih za prolaz najpovoljnija te će polaznici položiti ispit i prije nego su planirali.




Mađarska je najjeftinija s cijenom sata poduke vožnji od 22,69, dok je najskuplja Irska gdje samo naknada za polaganje ispita košta 217,81 euro uz cijenu sata vožnje od 37 eura.

Teoriju je najteže položiti u Finskoj u kojoj se odgovara na 70 pitanja, a za prolazak je potrebno na njih 58 (83 posto) odgovoriti točno te Švedska u kojoj se među istim brojem pitanja traži 52 točna odgovora(74 posto). Za razliku od skandinavskih zemalja u Češkoj se ispit polaže odgovaranjem na 25 pitanja koja se izvlače iz baze njih 800 i treba odgovoriti točno na 86 posto.

Specijalizirani portal Graundtransportmedia.com je u prosincu pak objavio rangiranje europskih zemalja prema tome u koja je od njih najbolja za vožnju.


Najbolje zemlje za vožnju

Autoškole u Europskoj Uniji stoje od 1200 do 1500 eura uglavnom, što je nešto skuplje nego u Hrvatskoj, ali u Portugalu se autoškola plaća svega 400 eura.  U Italiji je minimalni trošak za vozačku dozvolu oko 800 eura, a s druge strane u Norveškoj bi vas autoškola stajala više od 2700 eura.

Zemlje su bodovane u nekoliko kriterija, po broju automobila na tisuću ljudi, duljini cestovne mreže, broju smrtnih slučajeva na 100 tisuća stanovnika, cijeni litre goriva, ocjeni kvalitete cesta.

Najboljom je proglašena Švicarska, a potom od članica EU slijede Nizozemska, Belgija, Danska, Njemačka, Švedska, Španjolska, Cipar, Austrija, Francuska, Slovenija, Irska, Finska, Luksemburg od drugog do 14. mjesta. Hrvatska je tek na 23 mjestu.

Među kriterijima koji je ruše na ljestvici je i 6,58 smrtnih slučajeva u prometu na 100 tisuća stanovnika dok primjerice vodeća Švicarska ima 1,71. Kvaliteta hrvatskih cesta ocijenjena je sa 5,6 dok su najbolju ocjenu dobile ceste u Nizozemskoj od 6,4.

 

 

 

Pročitajte još