SUTRA POZNATO TKO JE PRIHVATIO ETIČKI KODEKS: Na transparentno uvođenje eura obvezalo se više od 530 tvrtki, među njima i Hrvatska pošta, Cemex, Konzum i dm

Tijekom ovog tjedna Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja registriralo je više od 530 tvrtki koje su pristupile Etičkom kodeksu. Time se obvezuju da će ispravno preračunavati kune u eure bez neopravdanog povećanja cijena te da će transparentno i pouzdano poslovati u procesu uvođenja eura u Hrvatskoj. Od ponedjeljka će građani moći vidjeti koje su sve tvrtke pristupile ovoj inicijativi, a zasad je poznato da su Etičkom kodeksu od velikih tvrtki pristupili Hrvatska pošta, Cemex Hrvatska, Konzum i dm.

Podijeljeno više od 11.000 naljepnica

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja omogućilo je pristupanje Etičkom kodeksu od 16. kolovoza, a poslodavci su ukupno zatražili gotovo 11.000 naljepnica. Riječ je o posebnim vizualnim identifikacijskim oznakama kojima na svojim poslovnicama kupce mogu izvijestiti da su pristupili Etičkom kodeksu. Tvrtke se mogu prijaviti sve do kraja iduće godine.

Inicijativa Etički kodeks provodi se pod sloganom ‘Svaki cent se broji, svaka kuna se računa‘. Iako je dokument deklarativan, u Ministarstvu gospodarstva uvjereni su da će doprinijeti stvaranju sigurnog okruženja za potrošače te omogućiti pouzdano i transparentno uvođenje eura u Hrvatskoj.




Građani, odnosno potrošači na internetskoj stranici kodeksa dobili su mogućnost pohvaliti one trgovce ili druge poslovne subjekte za koji budu poštivali zakonske propise u preračunavanju kuna u eure, ali i mogu unijeti i pritužbe na one trgovce kod kojih uoče nepravilnosti.

Osim samih građana koji će se moći žaliti na nepravilnosti u procesu uvođenja eura na stranicama Etičkog kodeksa, poštivanje Zakona o uvođenju eura kontrolirat će tajni kupci u organizaciji četiriju udruga potrošača koje su svaka na natječaju Ministarstva gospodarstva dobile po 120 tisuća kuna za posao nadzora ispravnosti preračunavanja i zaokruživanja cijena.




Svaka udruga tijekom kolovoza bira i u kunama prati cijene 50 do 60 različitih roba i usluga na minimalno 10 mjesta za prodaju robe i pet mjesta za prodaju usluga. Na temelju podataka prikupljenih tijekom ovog kolovoza pratit će promjenu tih cijena i njihovo dvostruko iskazivanje u euru od 5. rujna.

Sedam načela Etičkog kodeksa

Etički kodeks se sastoji od sedam načela, a slogan mu je “Svaki cent se broji, svaka kuna se računa”, što je i tekst koji će oni koji pristupe Kodeksu imati pravo istaknuti na svojim prodajnim mjestima. Prvo načelo je da se postupak uvođenja eura neće zloupotrijebiti za neopravdano povećanje cijena roba i usluga unatoč tome što se cijene formiraju na temelju ponude i potražnje na slobodnom tržištu.

Drugo načelo predstavlja zakonsku obvezu prema kojoj se preračunavanje cijena i drugih novčanih vrijednosti te zaokruživanje na dvije decimale obavlja isključivo po fiksnom tečaju konverzije u njegovom punom brojčanom iznosu te u skladu s matematičkim pravilima zaokruživanja.


Treće načelo obvezuje poduzetnike na dvostruko iskazivanje cijena od 5.rujna 2022. do 31. Prosinca 2023. godine, a četvrto na istu praksu tijekom promotivnih aktivnosti, dok peto naglašava da se fiksni tečaj konverzije mora jasno prikazati.

Oznake će biti vidljive i na marketinškom materijalu

Šesto načelo propisuje informiranje radnika o prelasku na euro, a sedmo načelo naglašava  da će se tijekom dvojnog opticaja posebna pažnja posvetiti preračunavaju ostatka iznosa koji se potrošaču mora vratiti u eurima.

„Cilj Etičkog kodeksa je omogućiti pouzdano i transparentno uvođenje eura u Hrvatskoj. To je dokument deklaratorne prirode kojim poslovni subjekti koji pristupe inicijativi jamče da će transparentno i pouzdano poslovati u procesu uvođenja eura“, naglasili su iz Ministarstva gospodarstva obrazlažući kako pristupanjem poslovni subjekt stječe pravo na postavljanje vizualne identifikacijske oznake Etičkog kodeksa na svoja prodajna mjesta i mjesta pružanja usluga.

To uključuje i postavljanje oznake pri provođenju promotivnih i marketinških aktivnosti kao što su tiskanje letaka i kataloga, objave na internetskim stranicama i društvenim mrežama, mobilnim aplikacijama te u drugim medijima.

Poslovni će subjekti dobiti potreban broj vizualnih identifikacijskih oznaka za sve svoje poslovnice, a njihova podjela obavlja se putem Hrvatske obrtničke komore, Hrvatske gospodarske komore te njihovih županijskih i područnih komora.

 

Pročitajte još