STRAH OD KRIZE I RATA: Građani eurozone manje će trošiti, boje se da dolaze teška vremena

U Europskoj uniji i eurozoni u idućih nekoliko mjeseci treba očekivati ispodprosječan rast potrošnje kućanstava što izaziva zabrinutost budući da upravo ta potrošnja čini 52 posto BDP-a eurozone, zaključili su analitičari BNP Paribasa na osnovu analize objavljene 4. travnja u kojoj su razmatrali nekoliko faktora koji utječu na kretanje potrošnje. Potrošači gube povjerenje u svoju buduću potrošnju zbog kolapsa očekivanja vezanih uz opću ekonomsku situaciju i sumorne prognoze vlastite buduće financijske situacije, pokazuju podaci Eurostata za ožujak korišteni u analizi francuske banke BNP Paribasa.

Pada stopa nezaposlenosti, a raste inflacija

Visoka inflacija koja je u eurozoni dosegnula 7,5 posto u ožujku glavni je pokretač potrošačkog pesimizma budući da su očekivanja inflacije iznimno visoka i daleko izvan povijesnog raspona. S druge strane očekivanja potrošača vezana uz nezaposlenost ostala ispod prosjeka od 2000. godine iako su u ožujku blago porasla iz čega analitičari BNP Paribasa zaključuju kako je u tome treba tražiti ipak neki poticaj i ohrabrenje za potrošnju.

Analitičari BNP Paribasa smatraju kako je blagi pad stope nezaposlenosti u EU i eurozoni amortizirajuća sila i jedina istinski dobra vijest u ekonomskoj slici koja postaje sve sumornija, međutim pitaju se do kada će trajati taj pozitivan zamah na tržištu rada s obzirom na inflatorni šok koji je u tijeku i druge negativne ekonomske posljedice sukoba u Ukrajini, a one su veća neizvjesnost, pad u vanjskoj trgovini, povećane poteškoće u opskrbi i rizici od nestašice.




U ožujku je zabilježen i značajan pad osjećaja koji građani imaju prema ekonomiji, a mjeri se Indikatorom ekonomskog sentimenta  (Economic Sentiment Indicator, ESI) koji je konceptualiziran kao vodeći pokazatelj usmjeren na praćenje ukupne gospodarske aktivnosti. U ožujku je u odnosu na veljaču zabilježen pad od 5,4 boda u eurozoni na 108,5 bodova dok je cjelovita Europska unija izgubila 5,3 boda i pala na 107,5 bodova ponajviše zbog pada povjerenja potrošača. ESI je najviše pao u Francuskoj (7,1 bod), potom u Španjolskoj (6,5 bodova), Njemačkoj (4,3 boda ) i potom Italiji (2,6 bodova).

Poslovna klima ocijenjena dobrom

Zanimljivo je istaknuti, a zabilježili su analitičari BNP Paribasa kako je ESI indikator za uslužni sektor ostao neoštećen uz blago poboljšanje poslovne klime, dok je veći pad zabilježen u prerađivačkoj industriji, a posebno u sektoru maloprodaje. Zaključak je analize da je unatoč padu povjerenja potrošača uz relativno zadovoljavajuća očekivanja nezaposlenosti za ekonomiju u eurozoni dobro to što je indikator poslovne klime ostao na visokim razinama.

Stagflacija, kao trajna kombinacija visoke nezaposlenosti i visoke inflacije bez gospodarskog rasta ostaje, prema mišljenju analitičara BNP Paribasa stvarna opasnost i rastući rizik iako na početku travnja još nije nastupila.




Pročitajte još