DOZNAJTE SVE O DVOSTRUKIM CIJENAMA NA JEDNOM MJESTU: Neće ih biti na benzinskim postajama, tržnicama ni u taksiju

Prije nego što euro 1. siječnja 2023. godine postane službena hrvatska valuta, a potom i tijekom cijele iduće godine, trgovci će na policama, internetskim trgovinama i u promotivnim materijalima, morati imati cijene istaknute u euru i kuni. One bi se trebale početi isticati nekoliko mjeseci prije uvođenja eura, a prema aktualnom planu Vlade zamišljeno je da to bude 5. rujna ove godine. Međutim, trgovci će dobrovoljno moći iskazivati dvostruke cijene čim bude određen službeni fiksni tečaj konverzije što se očekuje u lipnju ili srpnju budu li za to tehnički spremni. Dvostruke cijene trgovci će morati iskazivati do 31.12.2023. godine.

Pravilo dvostrukog isticanja cijena propisuje da se na etiketi mora napisati cijena u eurima, cijena u kunama i fiksni tečaj konverzije u punom brojčanom iznosu, te ni jedan drugi broj kako se potrošače ne bi zbunjivalo. Fiksni tečaj će imati šest znamenki baš kao i tečaj s kojim kuna trenutačno sudjeluje u europskom tečajnom mehanizmu prema kojem za jedan euro treba dati 7,53450 kuna i na etiketi će morati biti napisan sa svih pet decimala kako bi građani samostalno mogli provjeriti jesu li trgovci ispravno preračunali cijenu.

Primjerice, na etiketi cijene za pola kilograma tjestenine koja košta 12,99 kuna morat će pisati fiksni tečaj konverzije i cijena u euru. Prema trenutačnom tečaju, cijena u euru iznosi 1,724 eura, i zaokružuje se na 1,72 eura jer je treća decimala manja od pet. Tek kad bi iznosila 5 ili više proizvod bi mogao biti za jedan euro cent skuplji.




Trgovačke blagajne također se moraju prilagoditi dvostrukom iskazivanju cijena kako bi potrošači i nakon kupnje mogli kontrolirati svoj račun. Na računima će morati biti ispisane cijene u kunama i u eurima za svaki kupljeni proizvod kao i ukupni naplaćeni iznos.

Akcijske cijene poseban izazov

Dvojno iskazivanje cijena odnosi se na sve oblike prodaje pa i na prodaju putem telefona što znači da će prodajno osoblje pozivnih centara koje nudi primjerice telekom pakete ili police osiguranja morati tu ponudu predstavljati iznoseći dvostruke cijene kupcima. Obveza iskazivanja dvostrukih cijena odnosi se i na promotivne i marketinške aktivnosti iz čega se može zaključiti da će se popusti i akcije također morati iskazati kako u kunama tako i u eurima.

Na hrvatskom se tržištu niz artikala pretežno i prodaje isključivo po akcijskim cijenama pa će njihovo preračunavanje trebati posebno provjeravati. Akcijske se cijene naime mijenjaju češće od redovnih cijena, a njihovo dvostruko iskazivanje predstavljat će i dvostruki posao.




Iznimaka od obveze dvojnog iskazivanja cijena je puno, a osim tržnica tu su i samoposlužni uređaji za prodaju roba i usluga, kiosci, štandovi, totemi benzinskih postaja, ali i taksimetri pa će na tim prodajnim mjestima potrošači morati sami preračunavati cijenu u kunama u novu u eurima kako bi detektirali je li došlo do poskupljenja.

Proizvodi poput kino ulaznica knjiga ili karata za javni prijevoz ne moraju na sebi imati dvostruko iskazanu cijenu, međutim dvostruka cijena mora biti jasno iskazana na prodajnom mjestu. Oni mogu nastaviti cijene iskazivati samo u kunama do kraja godine, a od 1. siječnja 2023. godine moraju ih iskazivati samo u euru.

Vlada je sve iznimke nabrojala u dokumentu pod nazivom Smjernice za prilagodbu gospodarstva u procesu zamjene hrvatske kune eurom pa ih i donosimo:


Pročitajte još