Crni petak: Amerikanci će trošiti na odjeću, ljepotu, osobni njegu i elektroniku, a 32 % Europljana neće kupiti ništa novo 

Crni petak, kažu u McKinseyju, ove je godine počeo u rujnu iako pada na petak 24. studenog. Trgovci su, tumače u konzultantskoj kući već u rujnu počeli promovirati blagdanske oglase na društvenim mrežama, a oni koji nisu požurili su pridružiti se trendu već u listopadu. Rezultat je nepregledni ciklus promotivnih aktivnosti koji traje nekoliko mjeseci, a cilj mu je privući potrošače koji izmučeni inflacijom svoje kupnje razvlače na dulje razdoblje.

Amerikanci biraju jeftinije proizvode

McKinsey u svojem istraživanju potrošačkih navika i trendova za ovu sezonu na američkom tržištu otkriva kako se potrošači prilagođavaju nižem cjenovnom razredu.

Njih 79 posto u anketi su rekli da mijenjaju svoje obrasce kupovine kako bi prešli na jeftinije alternative ili u potpunosti odustali od kupovine. Broj potrošača koji tako misle narastao je za pet postotnih bodova u odnosu na godinu ranije (2022.).




Mlađi kupci su nešto skloniji mijenjanju na niži cjenovni razred, ali ni ostale dobne skupine ne zaostaju. Promocije su stoga sve važnije za trgovce. Oni se pak trude postići dogovore, a personalizacija je ključna taktika kojom ih mogu privući. Mlađim kupcima izuzetno je važno da im ono što kupe bude dostavljeno idućeg dana i spremi su platiti bržu dostavu, onu koja dostavlja istoga dana.

Od dostave se očekuje da bude na vrijeme i da trgovac jamči stizanje robe bez oštećenja, dok oni koji idu u trgovine očekuju da će ih tamo dočekati bodovi na karticama programa lojalnosti.

Na kupnju utječu i klimatske promjene

Ove će se godine manje američkih kupaca rasipati na kupnju poklona u odnosu na lani jer je udio sklonih rasipništvu smanjen za četiri postotna boda s 39 posto u 2022. na 35 posto u 2023. godini.




Najviše rasipništva može se očekivati među starijim kupcima, “baby boomerima” i  Generaciji X (rođeni od 1965 do 1980). Potrošači vjerni blagdanskom rasipništvu najviše će trošiti na odjeću, ljepotu, osobnu njegu i elektroniku.

Europljani među koje su se Crni petak, a nakon njega i Cyber ponedjeljak (27.11. prvi ponedjeljak nakon Crnog petka) kao dani lude kupnje po još luđim popustima prelili iz SAD- prema istraživanju marketinške tvrtke Adevinta ove godine pažljivije razmišljaju o tome što će kupiti, njih čak 73 posto.

Adevinta je tvrtka specijalizirana za online oglašavanje, ali i za prodaju rabljene robe, te prema njezinu istraživanju 32 posto Europljana nema namjeru tijekom Crnog petka kupovati nove proizvode, dok želju za takvom kupnjom ima njih 40 posto.


Europljani se oko kupnje ponajviše premišljaju zbog novca, no 54 posto njih u anketi Adevinte rekli su kako na premišljanje o kupnji utječu i razmišljanja o klimatskoj krizi.

Je li Crni petak prevara?

Anketa je provedena među pet tisuća europskih potrošača u Njemačkoj, Španjolskoj, Francuskoj, Italiji, Nizozemskoj i Belgiji.

Američki Crni petak na europskom je kontinentu  najpopularniji u Italiji gdje 48 posto potrošača planira kupnju, potom u Španjolskoj gdje će ih kupovati 44 posto. Za razliku od njih na Crni petak kupnji će pokleknuti 38 posto potrošača u zemljama Beneluksa, 37 posto u Njemačkoj i svega 32 posto u Francuskoj.

Talijanima i Francuzima zajednička je pak svijest o klimatskim promjenama jer pri potrošnji najviše pažnje obraćaju na tu tematiku 59 posto u Italiji i 57 posto u Francuskoj.

Anketa Adevinte došla je do zaključka i da je reputacija Crnog petka u Europi u opasnosti. Potrošači naime sumnjaju jesu li obećane ponude zaista povoljne. Više od trećine, čak  34 posto potrošača kaže da misli da je Crni petak prijevara.

Pročitajte još