NAVIKE PLAĆANJA U EUROPI POGORŠANE: Jedan od pet građana EU račune ne plaća na vrijeme ili ih uopće ne plati

Navike plaćanja u Europi pogoršale su se u posljednje tri godine, a to za otprilike svaku petu kompaniju nosi bojazan za vlastitu egzistenciju. To pokazuje 13. reprezentativno EOS-ovo istraživanje „Europske navike plaćanja“, u kojem je ispitano 3.200 tvrtki u 16 europskih zemalja, među kojima je i Hrvatska.

S plaćanjem se u prosjeku kasni 23 dana

Ograničena likvidnost kupaca glavni je razlog loše navike plaćanja, navode ispitanici. U usporedbi s prethodnom studijom iz 2019. godine, 16 posto privatnih kupaca kasnilo je s plaćanjem računa ili ih uopće nije platilo, dok aktualno istraživanje ukazuje na porast za četvrtinu (20 posto računa).

Pa tako  privatni kupci u EU svoje račune plaćaju sa 23 dana zakašnjenja (dva dana više nego u 2019.). Kao posljedica tih kašnjenja u plaćanju, tvrtke su navele da se najčešće suočavaju s ograničenjem likvidnosti (42 posto) i gubitkom dobiti (51 posto). Kako bi to kompenzirale, gotovo trećina tvrtki morala je smanjiti svoje investicije i povećati cijene.




Gotovo dvije od tri tvrtke u Europi smatraju da će se disciplina plaćanja kupaca u narednom periodu pogoršati, dok su u istraživanju iz 2019., u približno istom omjeru, smatrale kako će se ona poboljšati.

Hrvatska optimističnija od prosjeka Europe

U Hrvatskoj, malo optimističnije od europskog prosjeka, tek svaka treća od četiri tvrtke prognozira pogoršanje discipline plaćanja, a četvrtina smatra da će se ona poboljšati. Za usporedbu, u 2019. mišljenje o poboljšanju imala je svaka druga tvrtka, jednako kao i o pogoršanju.

„Iako manje od europskog prosjeka, činjenica je da od 2019. gotovo dvostruko više hrvatskih tvrtki temeljem iskustva procjenjuju pogoršanje navika plaćanja, dok je isto tako osjetno manje i onih koji smatraju da će se poboljšati. To je jasan indikator budućih trendova s obzirom na trenutne ekonomske brojke i visoku inflaciju”, kaže Barbara Cerinski, direktorica tvrtke EOS Matrix.




U svrhu naplate potraživanja, sve više tvrtki surađuje s vanjskim pružateljima usluga u upravljanju potraživanjima, u Europi čak 31 posto više u odnosu na 2019. godine.

„Nedostatak likvidnosti jedan je od najčešćih razloga za nemogućnost podmirivanja vlastitih obveza i gubitak radnih mjesta u tvrtkama”, zaključuje direktor EOS Matrixa Bernhard Melischnig, te naglašava da „upravo zbog toga europske tvrtke trebaju dodatno profesionalizirati svoje upravljanje potraživanjima i ispitati mogućnost suradnje s vanjskim partnerima.“

Tvrtke razvijaju digitalne metode plaćanja

Istočna Europa prednjači u profesionalizaciji upravljanja potraživanjima pa oko polovica tvrtki se već oslanja na podršku vanjskih stručnjaka.


Dodatno, kao jedan od zahtjeva u poslovanju, u velikoj mjeri zastupljen među tvrtkama u Europi, ali i Hrvatskoj, istaknula se održivost u upravljanju potraživanja. Svaka druga tvrtka održivost postavlja kao uvjet.

Istovremeno, proširenje digitalnih načina plaćanja postaje sve relevantnije za tvrtke. To se značajno povećalo i u zapadnoj i u istočnoj Europi od 2019. Istodobno, istočnoeuropske tvrtke gotovo su udvostručile ponudu digitalnih metoda plaćanja uz povećanje od 20 %. Način plaćanja „Buy now, pay later“ (BNPL) također dolazi u fokus: četiri od deset europskih tvrtki ovu metodu plaćanja vide kao novu kreditnu karticu i dobar način plaćanja.

 

Pročitajte još