FILIPOVIĆEVI ŠPIJUNI: Za tajne kupce i hvatanje nepoštenih trgovaca ministarstvo izdvojilo gotovo 100.000 eura

Gotovo stotinu tisuća eura uložit će Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja u nadziranje uvođenja eura putem natječaja „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“ na kojem je novac dobilo šest udruga koje se bave zaštitom potrošača. One će tijekom kolovoza sastaviti podlogu moguće ‘crne liste’ trgovaca koje će moći objaviti ako to žele.

Šest udruga potrošača dobile od 110.000 do 120.000 kuna

Dvije imaju isto vodstvo. Natječajem je dodijeljen iznos od 704,6 tisuća kuna koji preračunat u eure korištenjem fiksnog tečaja konverzije iznosi 93,52 tisuće eura. Novac je to kojim će država pomoći rad šest udruga koje će od kolovoza 2022. do kraja 2023. godine pratiti kretanje cijena roba i usluga, dvojno iskazivanje cijena i drugih novčanih iskaza vrijednosti za robu i usluge te ispravno preračunavanje i zaokruživanje cijena.

Četiri su udruge dobile po 120 tisuća kuna, što je bio i najveći mogući pojedinačni iznos koji se mogao dodijeliti.  Prve dvije imaju isto vodstvo, riječ je o udrugama Društvo potrošača Međimurja kojem je glavna tajnica Gordana Lukić, a direktor Željko Tomašić te Razvojna organizacija zaštite potrošača Selnica kojoj je Gordana Lukić direktorica, a Željko Tomašić glavni tajnik.




Po 120 tisuća kuna dobili su Centar za edukaciju i informiranje potrošača iz Bilja kojem je predsjednica  Tanja Popović Filipović, a Branislav Kuzmanović je tajnik i udruga potrošački centar Rijeka kojem je predsjednik Marko Paripović. Preostale dvije udruge dobile su nešto niže iznose pa je tako Hrvatska udruga za zaštitu potrošača iz Zagreba kojoj je na čelu Ana Knežević dobila 111,86 tisuća kuna, a Udruga za zaštitu prava potrošača “Splitski potrošač” na čijem su čelu predsjednik Vlado Biljarski i dopredsjednik Ante Tičić 112,76 tisuća kuna.

Prate 50 do 60 različitih roba i usluga u deset trgovina

Udruge preuzimaju kompleksan, a u vremenu izražene inflacije i vrlo težak zadatak praćenja konverzije iz kune u euro, a između ostalog od njih se očekuje da kontroliraju poštivanje načela Etičkog kodeksa kojem tvrtke mogu pristupiti.

Od početka obveznog iskazivanja cijena u obje valute, a to je od 5. rujna 2022. godine udruge će se pretežno baviti kontroliranjem ispravnog preračunavanja i zaokruživanja cijena, no vrlo važan dio posla obaviti će već u kolovozu. Tijekom posljednjeg mjeseca u kojem je iskazivanje cijena u eurima nije obvezno udruge su prema natječaju na kojem su dobile novac obvezne pratiti samo cijene u kunama. Na mjesečnoj razini pratit će cijene za ukupno okvirno 50 do 60 različitih obaveznih roba i usluga. Listu tih roba i usluga utvrdit će svaka udruga pri sklapanju ugovora s Ministarstvom.




Cijene proizvoda pratit će na minimalno 10 prodajnih mjesta i na minimalno pet mjesta pružanja usluga. Kako je objašnjeno u natječajnoj dokumentaciji moguće je na jednom mjestu pratiti 3 robe ili usluge, na drugom mjestu 10 roba ili usluga, na trećem mjestu 5 roba ili usluga, a važno je samo da se kumulativno na minimalno 15 prodajnih mjesta pružanja usluga obuhvate sve obvezne robe i usluge.

Rezultati praćenja  bit će objavljeni na stranicama udruga

Udruge upravo u kolovozu moraju izabrati točno određene robe i usluge te prodajna mjesta na kojima će pratiti cijene. Primjerice, ako na jednom prodajnom mjestu odluče pratiti mliječnu čokoladu, potrebno je izabrati konkretan proizvod, proizvođača, težinu te svaki mjesec na istom prodajnom mjestu iskontrolirati cijenu i težinu pakiranja te iste čokolade.

Udruge će prikupljene podatke redovito objavljivati na svojoj internetskoj stranici do 15. u mjesecu za prethodni mjesec. Ako žele udruge mogu objaviti trgovce kod kojih uoče neopravdano povećanje cijena, odnosno ostavljena im je sloboda za kreiranje crnih lista trgovaca.


 

Pročitajte još