INFLACIJA U EUROZONI: Svaka treća tvrtka najavila veliki rast cijena svojih usluga i proizvoda

Trećina tvrtki iz eurozone očekuje veliki rast cijena njihovih proizvoda i usluga u idućem periodu. Pokazala je tako analiza analitičara Europske središnje banke među tvrtkama u europodručju o  očekivanim kretanjima cijena njihovih proizvoda.

Kod velikog broja tvrtki očekivana inflacija je važan čimbenik u dizanju cijena, a posebno kod onih tvrtki koje su imale rast cijena ulaznih troškova i troškova rada u prethodnom razdoblju. Stoga i analitičari ECB-a zaključuju kako na rast cijena velik utjecaj ima očekivana inflacija.

Lani porasle cijene u 76 posto tvrtki

Oko tri četvrtine anketiranih tvrtki u europodručju, njih 76 posto, navelo je da su njihove prodajne cijene lani neznatno porasle, a 26 posto da su porasle jače.  Oko 22 posto tvrtki reklo je da su cijene ostale nepromijenjene, a mali udjel njih odgovorio je da su cijene smanjene.




Tvrtke očekuju nastavak pritisaka na rast cijena u kratkoročnom razdoblju. Njih 47 posto odgovorilo je kako očekuje manji rast cijena svojih proizvoda, 28 posto tvrtki, raznih veličina, da će taj rast biti veći, 18 posto da će ostati nepromijenjene, a 3 posto da će se smanjiti.

Četiri najveća gospodarstva eurozone: Njemačka, Italija, Francuska i Španjolska očekuju poskupljenja.

Njemačka pod najvećim pritiskom poskupljenja

Njemačke tvrtke kazale su da očekuju snažnije pritiske na povećanje cijena nego tvrtke u ostale tri zemlje. Čak 36posto njemačkih tvrtki očekuju veliki rast cijena, dok tako misli 26 posto tvrtki u Francuskoj, a oko 21 posto onih u Španjolskoj i Italiji.




U sve četiri zemlje, tvrtke koje očekuju da će cijene manje porasti čine znatni udio i to 44 posto u Njemačkoj do 49 posto u Francuskoj i Italiji. Nepromijenjene ili manje cijene očekuje svega četvrtina poduzeća u četiri najveća gospodarstva pri čemu tek 18 posto njih u Njemačkoj, a u Španjolskoj veći broj oko 30 posto.

Prije pandemije koronavirusa prethodna anketa SAFE sadržavala je slična pitanja o čimbenicima koji utječu na očekivanja prodajnih cijena tvrtki .

Cijene počele rasti zbog pandemije

Početkom 2020., prije pandemije, troškovi rada i proizvodnje već su bili glavni izvor pritisaka na rast prodajnih cijena,  potvrđeni su i u posljednjem istraživanju, no sada je porastao i utjecaj ulaznih troškova.  U tvrtkama gdje je utjecaj ulaznih troškova veći, veća su i očekivanja rasta cijena, a to su prije svega one u sektoru industrije, građevinarstva i trgovine.


Pa tako tvrtke koje smatraju očekivanu inflaciju vrlo važnim čimbenikom za određivanje budućih prodajnih cijena su spomenuta s većim rastom cijena inputa, zatim i onih s rastom duga te obiteljske tvrtke.  Tvrtke koje su prijavile povećanje ulaznih troškova i troškova rada u razdoblju od listopada 2021. do ožujka 2022. izjavile su da očekivana inflacija utječe na rast njihovih cijena, više od onih koji taj rast troškova nisu imale.

Stoga, tvrde analitičari ECB-a, veće cijene inputa i troškova rada te očekivane inflacije mogu dalje odražavati pritiske na povećanje cijena.  Također, u nešto manjem postotku, i tvrtke kojima je povećana cijena duga, očekivanu inflaciju isto prijavljuju važnim čimbenikom za rast svojih cijena.  Veću ulogu očekivana inflacija za rast cijena ima kod obiteljskih tvrtki i samostalnih poduzetnika te kod onih koji su povećali investicije u prethodnih šest mjeseci. Očekivana inflacija pak ima manji utjecaj na pritisak vlastitih cijena kod profitabilnijih tvrtki.

 

 

Pročitajte još