UPITNO MILIJUN NOĆENJA U SEZONI? Zbog inflacije trećina Belgijaca odlučila štedjeti na putovanjima
Gotovo trećina, a precizno 31 posto Belgijaca zbog inflacije štedi na putovanjima, pokazala je anketa koju je Ipsos proveo za analitičare nizozemske banke ING u drugoj polovici ožujka na reprezentativnom uzorku od 1005 Belgijaca s ciljem da se dodatno ispita ponašanje potrošača suočenih s ratom u Ukrajini i visokom inflacijom.
Štede i na hrani i odjeći, a kupovna moć nije puno pala
Istraživanje je pokazalo da su Belgijci svoje potrošačko ponašanje prilagodili inflaciji, pa je tako 44 posto Belgijaca navelo da pokušavaju uštedjeti novac na svakodnevnim životnim troškovima poput hrane i namirnica kako bi se izborili s općim povećanjem cijena. Čak 42 posto smanjuje potrošnju na odjeću, 38 posto na barove i restorane, 34 posto na aktivnosti u slobodno vrijeme poput kina, zabavnih parkova i sličnog.
Analitičari ING-a ističu kako su Belgijci počeli smanjivati potrošnju u svim kategorijama roba i usluga iako su među Europljanima koji su najbolje zaštićeni od gubitka kupovne moći zbog inflacije jer je u njihovoj državi na snazi generalizirani mehanizam automatske indeksacije plaća i beneficija. Kupovna moć Belgijaca, navode analitičari ING-a bolje je zaštićena nego u drugim zemljama EU-a i eurozone, pa je tim interesantniji trend defenzivnog ponašanja potrošača koji tako oporavak dovode u pitanje.
Štednja u Belgiji ne zvuči optimistično za turizam. Turisti iz Belgije su u prvih devet mjeseci 2021. godine prema podacima Hrvatske turističke zajednice ostvarili jedan posto svih turističkih noćenja, što znači da nisu presudni za hrvatski turizam, međutim Belgijci odskaču od prosjeka hrvatskih turista prema motivima zbog kojih posjećuju Hrvatsku. Strani turisti u Hrvatsku, prema TOMAS istraživanju za 2019. godinu dolaze u prosjeku 79,1 posto motivirani morem, dok je to motiv sa 71,6 posto Belgijaca.
Oni su više od prosjeka za dolazak na hrvatski Jadran motivirani prirodom 62,1 posto u odnosu na 56,2 posto prosjeka, potom izletima i razgledanjem 27,9 posto u odnosu na 22,3 posto prosjeka, a 19,9 posto motivira ih kultura i umjetnost dok je prosječna motivacija stranih gostiju u toj kategoriji 13,4 posto.
Najviše ljetuju u Dubrovniku i Istri, vole prirodu i izlete
Oni su više od prosjeka za dolazak na hrvatski Jadran motivirani prirodom 62,1 posto u odnosu na 56,2 posto prosjeka, potom izletima i razgledanjem 27,9 posto u odnosu na 22,3 posto prosjeka, a 19,9 posto motivira ih kultura i umjetnost dok je prosječna motivacija stranih gostiju u toj kategoriji 13,4 posto.
Tako motivirani na hrvatskom Jadranu Belgijci ponajviše odmaraju u Dubrovniku, Istri i Zadru, a prije pandemije ostvarili su gotovo milijun noćenja i na Jadran ih je došlo nešto više od 200 tisuća. Procjenjuje se da će ponašanje potrošača u Belgiji dovesti do značajnog usporavanja tamošnjeg gospodarstva te privremeno zaustaviti oporavak nakon pandemije.
Belgijci su istopili i svoju štednju koja se prema istom istraživanju vratila na razinu prije pandemije, pa tako 14 posto ispitanika u Belgiji kaže kako su smanjili svoju štednju, a 36 posto njih da su počeli na stranu stavljati manje novca. Čak 47 posto Belgijaca smatra da će im se financijska situacija pogoršati u narednih 12 mjeseci, a malo je prostora da im štednja bude izvor dodatne potrošnje.
Poskupila im energija pa polovica smanjila grijanje u kućama
Belgijci su počeli ograničavati i potrošnju energije kako bi smanjili utjecaj povećanja cijena na svoj proračun. Cijene energije za potrošače u Belgiji su rasle brže nego u drugim europskim zemljama, a prema istraživanju ING-a 73 posto Belgijaca osjeća porast troškova u svojim domovima, pa je više od polovice njih (51 posto) smanjilo grijanje u svom domu, a 32 posto ih je smanjilo korištenje elektroničkih uređaja poput perilica suđa, sušilica, televizija i slično.
Energija trenutno daleko najveći doprinosi visokoj inflaciji u Europi. To je osobito slučaj u Belgiji, gdje su cijene energije s kojima se suočavaju potrošači rasle brže nego u drugim europskim zemljama. Prema našem istraživanju, 73% Belgijanaca osjeća porast troškova energije u svojim domovima.
Hrvatska na belgijskom tržištu uglavnom, prema podacima HTZ-a ostaje odredište za individualne goste koji putuju vlastitim automobilima ili kamperom te avio gostima koji dolaze niskobudžetnim zračnim prijevoznicima. Cijene goriva kakve trenutačno jesu ne igraju u prilog dolasku belgijskih turista. Oni pak najviše putuju u Francusku (22, 51 posto), Španjolsku (8,04 posto), Nizozemsku (5,58 posto ).
Hrvatska je dosegla 1,42 posto interesa, a Belgijci među prednosti Hrvatske ističu bogatstvo kulturnih sadržaja, no među nedostatke navode skupoću, zabilježila Hrvatska turistička zajednica prema čijim podacima za 2021. godinu možemo zaključiti da više od 50 posto noćenja na hrvatskom Jadranu ostvare gosti iz zemalja članica eurozone.