
ZAOKRUŽIVANJEM DO POSKUPLJENJA: Poskupjet će frizeri, teretane, kava i restorani, ali i najjeftiniji proizvodi, koje često kupujemo
Hoće li nam sve poskupjeti kada kunu zamijenimo eurom zato što će se cijene nakon preračunavanja zaokruživati na više jedno je od najčešće postavljanih pitanja koje muči građane. Vlada je u Nacrtu prijedloga zakona o uvođenju eura kao službene valute predvidjela precizno stroga ograničenja kad je riječ o zaokruživanju cijena, no moguće je da pravila neće biti precizno primijenjena, baš kao što će biti teško definirati što su točno neopravdana poskupljenja koja je ministar financija Zdravko Marić obećao sankcionirati.
Andreja Pufnik, u stručnom radu posvećenom učincima uvođenja eura na kretanje potrošačkih cijena i percepcije inflacije koji sažima dosadašnja iskustva zemalja eurozone između ostalog ističe da je većina građana zemalja koje su uvele euro percipirala značajan porast cijena iako je stvarna inflacija bila manja od njihove percepcije. Međutim, građani nisu bili sasvim u krivu jer je, kako ističe Pufnik citirajući znanstvene radove, zabilježen veći rast cijena proizvoda koje ljudi češće kupuju i koji su relativno jeftini.
Iskustvo iz EU: skuplji artikli nisu poskupljivali
Riječ je zapravo ponajviše o svakodnevnim proizvodima poput pekarskih ili mliječnih na čijim cijenama ljudi ponajviše temelje svoju percepciju poskupljenja. Skuplje stvari koje se rjeđe kupuju nisu značajno mijenjale cijenu zbog prijelaza na euro. Dapače, kako ističe Pufnik pojedina poduzeća, osobito ona velika čak su pribjegla zadržavanju istih cijena ili su ih snižavali zaokruživanjem na niže kako bi izbjegli negativan publicitet.
Cijene bi se nakon preračunavanja u euro trebale zaokruživati na dvije decimale jednostavnim matematičkim postupkom. Predloženo pravilo je da druga decimala cijene ostaje nepromijenjena ako je treća decimala manja od pet, a ako ona iznosi pet ili je veća od pet tada se druga decimala može zaokružiti na veći broj. Radi lakšeg razumijevanja prikazat ćemo zaokruživanje na cijeni litre mlijeka, a za preračunavanje cijene u euro koristit ćemo tečaj prema kojem jedan euro vrijedi 7,53450 kuna, a riječ je o tečaju prema kojem je kuna uključena u europski tečajni mehanizam. Cijena litre mlijeka na hrvatskom tržištu razlikuje se ovisno o proizvođaču, a jedna od trenutačno aktualnih je 6,49 kuna. Preračunato u eure riječ je o iznosu od 0,861 što znači da poštuju li se pravila zaokruživanja litra mlijeka iskazana u eurima ne bi smjela koštati više od 86 eurocenti, odnosno 0,86 eura. U eurima je ta razlika sasvim zanemariva, no 0,86 eura u kunama iznosi 6,47 kuna što bi značilo da je litra mlijeka za dvije lipe jeftinija, a kad bi trgovac prekršio pravilo pa zaokružio cijenu mlijeka na 0,87 eura tada bi cijena u kunama iznosila 6,55 kuna, odnosno litra mlijeka bi bila šest lipa skuplja.
Mlijeko bi moglo poskupjeti i 21 lipu po litri
Riječ je o malim poskupljenjima koja primijenjena na veliki broj relativno jeftinih proizvoda mogu u konačnici osjetno isprazniti potrošačke lisnice. Pufnik u svojem preglednom radu spominje i zaokruživanje cijena na njihovu atraktivnu razinu, a pri tom je riječ o psihološkom učinku broja devet pa nije isključeno da bi cijena litre mlijeka koja u kunama iznosi 6,49 kuna mogla u eurima biti izražena kao 0,89 eura, što bi značilo da je mlijeko u kunama poskupjelo na 6,70 kuna, odnosno za 21 lipu.
Istraživanja koja sažima Pufnik također su pokazala da su cijene u zemljama eurozone prilikom prijelaza na euro izrazitije rasle u uslužnom sektoru poput restorana, kafića ili frizerskih salona, no udio tih troškova u prosječnoj potrošačkoj košarici je mali pa na nju nema značajan utjecaj. Iz toga se može očekivati da bi poskupljenja povezana s uvođenjem eura mogli značajnije osjetiti građani koji više koriste usluge frizera, kozmetičara ili se hrane u restoranima idu u teretanu, treniraju neki sport ili odjeću čiste u kemijskim čistionicama.
Primjerice, ako bojanje kose i frizura danas u frizerskom salonu koštaju 250 kuna preračunato u eure prema trenutačno očekivanom tečaju konverzije to je 33,180 eura. Treća decimala iznosi 0 i to znači da se cijena usluge bojanja kose i frizure ne bi smjela zaokružiti na 33,19 eura nego bi morala ostati 33,18 eura. Realnije je očekivati da će cijena frizerske usluge danas zaokružena na 250 kuna u siječnju 2023. biti zaokružena na najmanje 35 eura.